V TYDZIEŃ:

1. Wiosenna gimnastyka buzi i języka. Ćwiczenia mają na celu wypracowanie pionizacji języka, niezbędnej do prawidłowej wymowy głosek z szeregu szumiącego [sz], [ż/rz], [cz], [dż] oraz głoski [r].

  Wydrukuj kartę z ćwiczeniami. Pokoloruj, porozcinaj kartki, ułóż na stole obrazkiem do dołu.  Losuj kartki i wykonuj poszczególne ćwiczenia.

                 Ćwiczenia artykulacyjne:

  • bocian – Unieś czubek języka na wałek dziąsłowy, policz do 5 i opuść.

  • jaskółka – Unieś boki języka do górnych zębów.

  • żaba – Skacz czubkiem języka z ząbka na ząbek – u góry.

  • deszcz – Narysuj na podniebieniu czubkiem języka kropeczki.

  • zajączek – Zrób czubkiem języka 10 dużych skoków: z dolnych zębów na górne.

  • słońce – Narysuj czubkiem języka na podniebieniu kółko i promyki.

  • tulipany – Pokaż jak wąchasz tulipany: wdech nosem, wydech ustami.

  • motyl – Zaśpiewaj: la, lo, le, lu, ly na ulubioną melodię.

  • kurczaki – Prześlij całuski: raz głośne, raz ciche – swojej rodzinie.

  • gąsienica – Czubek języka na wałek dziąsłowy – otwieraj i zamykaj zęby nie odklejając języka.

  • ślimak – Przeciskaj język pomiędzy zbliżonymi do siebie zębami.

  • pająk – Kląskaj językiem.

       - Karta z obrazkami do druku

2. Pokoloruj Biedronkę. Przygotuj czarne kropki z papieru , odrysuj małe kółeczka, wytnij je,      za pomocą słomki umieść je.

 Mała Biedroneczka siedem kropek miała,                                                                           Na zielonej łące wesoło fruwała.                                                                                       Złapał ją pajączek w swoją pajęczynę                                                                               – uratuję Cię Biedronko,                                                                                                  a ty mi coś przynieś.                                                                                                       Biedroneczko leć do nieba,                                                                                               przynieś mi kawałek chleba.

   - Biedronka do druku

3. Powtórz wierszyk, zwróć uwagę na prawidłową wymowę głoski R i głosek szumiących. Naucz się wybranego wiersza na pamięć.
 

 BIEDRONKA

Obudziła się biedronka

głodna, że aż strach,

więc najadła się tych kropek,

co na skrzydłach ma.

 

Siedzi w trawie przestraszona,

problem swój rozważa.

Co tu robić?” – myśli ona –

Może by tak do lekarza?”.

 

Idzie Franek, idzie Krysia,

Bronek i Gabrysia,

trawa niska, a mnie widać

bez kropeczek dzisiaj.”

 

Niczym na golasa

Siedzi smutna w trawie.

bez kropek – zaznaczam –

Biedronka przy kawie.

 

Ratunku, ratunku” –

prośbę ma biedronka –

Jak mnie tak zobaczą –

Wstydu pełna łąka.

 

Prędko, prędko, drodzy moi,

brać kredki proszę –

kropki się rysuje

tak samo jak groszek.”

 

KROPECZKI BIEDRONECZKI


W poniedziałek biedroneczki,
gdzieś zgubiły swe kropeczki.
Cały wtorek ich szukały,
bo ich domek nie był mały.
W środę poszły na spacerek,
przeszukały cały skwerek.
W czwartek już nie miały siły,
więc szukanie zostawiły.
W piątek sobie przypomniały,
że w szkatułce je schowały.
Do soboty świętowały,
tak im minął tydzień cały.
Potem kropki założyły
i w niedzielę piękne były.
Jaki morał z tej bajeczki?
Ciężkie życie biedroneczki,
kiedy zgubi swe kropeczki.

4. Gra planszowa.

  • rzuć kostką , poproś mamę niech przeczyta ci wyraz, który wylosowałeś, powtórz , jeżeli ci się udało, pokoloruj ten obrazek na planszy-  gra do druku 

5. Logopedyczne Kółko Krzyżyk z głoską R.  - gra do druku