TYDZIEŃ IV

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

  • Popatrz i naśladuj ruchy języka, zwróć uwagę na strzałki.

 


 

  •  Bajeczka logopedyczna- poproś rodzica niech ci przeczyta bajkę, naśladuj czynności z nawiasów.

"OSIOŁEK"

 

   Na polanie smacznie spał sobie mały osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, bardzo szeroko otworzył swoją buzię i ziewnął (ziewamy). Nagle poczuł się głodny. Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie buzi) i zaczął ją dokładnie i długo żuć (żucie). Po śniadaniu osiołek oblizał ząbki żeby były czyste, każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, więc spróbował je oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu). Zadowolony osiołek zaczął biegać po polanie (kląskanie) szybko, coraz szybciej, aż opadł z sił ( język wysunięty na brodę). Zmęczony osiołek podszedł do strumyka i napił się wody (język zwinięty w rurkę). Wrócił do domu (powolne kląskanie). Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie umył każdy ząbek (język przesuwamy po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni zębów) oraz policzki (językiem przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków). Zmęczony zasnął głębokim snem (chrapanie).

ZABAWY ZE SŁOWAMI

  •  Przygotowujemy kilka przedmiotów, np. klucze, okulary, chusteczkę do nosa, itp. Opisujemy przedmiot, np. jest to coś co każde dziecko powinno mieć w kieszonce, służy nam szczególnie wtedy gdy płaczemy, lub mamy katar…. Zadaniem dziecka jest wskazanie i nazwanie opisanego przedmiotu. Starsze dzieci zamieniają się rolami z rodzicem , wybierając do samodzielnego opisu kolejny z przygotowanych przedmiotów.
  •  Szukanie w otoczeniu przedmiotu.

Rozejrzyj się i znajdź coś co jest…. czerwone,

Znajdź coś co jest miękkie….

Znajdź coś co jest duże………

Znajdź coś co jest co służy do ubrania….

Za każdy znaleziony przedmiot przyznajemy punkt.

  •  Szukanie kolorów. Jaki kolor widzisz w zdaniu?”

węgiel na śniegu,

sok malinowy w budyniu,

kurczak w trawie

słoneczko na niebie

wrona na śniegu

kaczka w stawie

jabłko na drzewie

 

  •  Spośród kilku słów dziecko musi wybrać to, które nie pasuje ze względu na przynależność do innej grupy znaczeniowej, np.

łódka, kajak, statek, pociąg
jabłko, gruszka, pietruszka, śliwka

rysuje, pisze, gotuje, maluje

zielony, biały, żółty, duży
ładny, brzydki, miś, czysty
mama, pan, tata, brat, siostra

ZABAWY PALUSZKOWE

  • Rwę po linii

Dziecko rwie, używając obu dłoni, papier wzdłuż linii narysowanych na kartce. Można stosować coraz bardziej skomplikowane kształty).

Rwę po linii, nie marudzę.
Rwę wzdłuż linii i się trudzę.
Rwę ostrożnie, nie marudzę.
Efekt widzę choć się trudzę

  • Mamo, Mamo...

Składamy razem swoje dłonie (dotykają się tylko czubki palców). Po każdej sylabie po kolei odrywamy od siebie (zaczynając od kciuka) i z powrotem składamy palce, mówiąc:

Ma-mo, ma-mo! Co, co, co?
Ja-dą goś-cie! No to co?

Teraz trzymając pozostałe palce złączone ruszamy tylko serdecznymi,
które się krzyżują - raz po jednej, raz po drugiej stronie i mówimy:

Dzień dobry! Dzień dobry!

Następnie palce, które "się kłaniały" całują się, a my cmokamy (trzy razy).I powtarzamy jeszcze raz gesty i słowa:

Dzień dobry! Dzień dobry ! oraz cmokanie.

  • Wiosenna burza.

Pada deszczyk, pada, pada,
(Uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)
coraz prędzej z nieba spada.
(Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci,
(Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci...
( Klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot !!!
(uderzamy piąstkami o podłogę.)

  • Paluszki się budzą

Stuk… stuk… stuk… (dziecko trzyma rączkę w piąstce i stuka)

Kto tam?

Kciuk. (zamknięta piąstka, kciuk na zewnątrz)

A kuku, kochany kciuku! (dziecko dotyka kciukiem palca wskazującego)

Wstawaj, wstawaj, czas do pracy (palec dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

Jaką mama nam wyznaczy.

Powtarzamy kolejno z każdym palcem aż do małego:

Stuk… stuk… stuk… (dziecko trzyma rączkę w piąstce z wyciągniętym i wyprostowanym palcem wskazującym i stuka)

Kto tam?

Kciuk. (wyciąga także kciuk na zewnątrz)

A kuku, kochany kciuku! (dziecko dotyka kciukiem palca środkowego)

Wstawaj, wstawaj, ty dryblasie (palec środkowy dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

Popatrz, już czekamy na cię.

Stuk… stuk… stuk… (dziecko trzyma rączkę w piąstce i stuka – wyciągnięty palec wskazujący i środkowy)

Kto tam?

Kciuk. (dziecko wyciąga także kciuk na zewnątrz)

A kuku, kochany kciuku! (dziecko dotyka kciukiem palca serdecznego)

Wstawaj, paluszku serdeczny (palec dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

Patrz, już widać blask słoneczny.

Stuk… stuk… stuk… (dziecko trzyma rączkę w piąstce i stuka – wyciągnięty palec wskazujący, środkowy i serdeczny)

Kto tam?

Kciuk. (dziecko wyciąga także kciuk na zewnątrz)

A kuku, kochany kciuku!(dziecko dotyka kciukiem palca małego)

Wstawaj, paluszku mały, już na świecie dzień biały.

Ja jestem mały paluszek i najdłużej spać muszę.

Wstawaj, mały paluszku, już dość leżenia w łóżku.

Mnie się chce spać, ja nie chcę wstać.

Kiedy takie robisz psoty, sami pójdziemy do roboty,

Nie, nie, nie!

A kuku, kochany kciuku (palec mały dotknięty przez kciuka powstaje, czyli prostuje się)

No, więc już paluszków pięć do roboty mają chęć.

Druga piątka – razem dziesięć, będą grzyby zbierać w lesie.

ĆWICZENIA WYRAZISTOŚCI MOWY

Przyjrzyj się dokładnie ułożeniu ust przy wymowie poszczególnych samogłosek. Weź lustro i sprawdź czy potrafisz otworzyć usta w taki sam sposób. Pamiętaj o tym podczas wypowiadania się.

Powtórz wierszyk przesadnie artykułując samogłoski:

Mała dama domek miała.
Mały domek. Duży chciała.
To go zawsze podlewała.
A jak urósł, to przestała
W domu Ani –ani ani.
W domu Oli – ni fasoli.
W domu Eli – nie wiedzieli.
W domu Uli – nie wyczuli.
W domu Izy – dwie walizy.