I TYDZIEŃ:
I. GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
PRANIE
Pan Języczek robi pranie (robimy „pralkę” – mocno wydymamy policzki). Otwiera pralkę (otwieramy szeroko usta) i wkłada do niej brudne ubrania (dotykamy językiem na przemian górnej wargi i górnych dziąseł). Następnie zamyka pralkę (zaciskamy mocno wargi), wsypuje proszek (ułożony na górnej wardze język wysuwamy do buzi, przesuwając nim po wardze, zębach i dziąsłach). Brudne rzeczy się piorą (wykonujemy językiem kółka w szeroko otwartej buzi).
Gdy pranie się wypierze, Pan Języczek rozwiesza w ogrodzie linkę (przesuwamy czubek języka od jednego kącika ust do drugiego). Następnie strzepuje wyprane rzeczy (wykonując szybkie ruchy, próbujemy sięgnąć językiem do brody i do nosa) i wiesza je (otwierając szeroko buzie dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei). Gdy pranie wyschnie czas je zdjąć (otwierając szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei).
Na koniec pan Języczek prasuje czystą garderobę (przesuwamy językiem po podniebieniu, górnych dolnych zębach).

SOWA SPRZĄTA SWOJE MIESZKANIE
Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (przesuwamy językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym). Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (przesuwamy czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej, po podniebieniu górnym), zdjęła firanki (liczymy czubkiem języka górne zęby) i włożyła je do pralki (wykonujemy wargami motorek). Po chwili pralka zaczęła płukanie firan („przepychanie” powietrza wewnątrz jamy ustnej).
Sowa odkurzyła też ściany (przesuwamy czubkiem języka po wewnętrznych ścianach policzków) oraz podłogę (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu dolnym). Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągamy szeroko usta w uśmiechu).
Dumnie wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (poruszamy językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej). Spojrzała w górę (sięgamy czubkiem języka w stronę nosa), spojrzała w dół (sięgamy czubkiem języka w kierunku brody). Rozejrzała się też w prawo (przesuwamy czubek języka do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwamy czubek języka do lewego kącika ust). Wszędzie był porządek i słychać było śpiewające ptaki (gwiżdżąc naśladujemy głosy ptaków).

PANI JĘZYCZKOWA PIECZE CIASTO
Pani Języczkowa będzie miała gości, więc postanowiła upiec ciasto. Najpierw do miski (robimy z języka „miskę” – przód i boki języka unosimy do góry, tak, by w środku powstało wgłębienie) wsypała mąkę i cukier (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbiła jajka (otwierając szeroko buzię, kilkakrotnie uderzamy czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki mieszała (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno ucierała (przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych).
Gdy ciasto się upiekło, Pani Języczkowa ozdobiła je polewą czekoladową (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypała rodzynkami (dotykamy językiem każdego górnego zęba), orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba).
Gdy ciasto ostygło, poczęstowała gości, którym ono bardzo smakowało (oblizujemy wargi językiem). Smacznego!

II. ZABAWY ROZWIJAJĄCE MYŚLENIE I SŁOWNIK DZIECKA
1.Powiedz, co widzisz na dużym obrazku, powiedz, pokaż kiedy używamy…
2. Pytania i odpowiedzi.
- zadajemy dziecku pytanie, dziecko odpowiada (w nagrodę możemy puścić film z youtube); jeżeli dziecko nie wie, puszczamy film, po obejrzeniu pytamy jeszcze raz; starszym dzieciom dedykuję szczególnie pytania 5-9.
1) CO MUSISZ ZROBIĆ, CZEGO POTRZEBUJESZ ŻEBY UMYĆ RĘCE?
- "Myszka w paski" film - https://www.youtube.com/watch?v=fxxx2myt_eI
2) CZEGO POTRZEBUJESZ, ŻEBY UMYĆ ZĘBY?
-
"Myszka w paski" film - https://www.youtube.com/watch?v=rTB9z-pOtmw
3) CO TRZEBA POWIEDZIEĆ, GDY WCHODZIMY DO PRZEDSZKOLA, DO CZYJEGOŚ DOMU, SKLEPU?
- Myszka w paski" film - https://www.youtube.com/watch?v=YPlUtgcMwuE
4) CO TRZEBA ZROBIĆ, ŻEBY KUPIĆ LODY?
- "Myszka w paski" film - https://www.youtube.com/watch?v=dnpa8mNtGi4
5) CZEGO BĘDZIESZ POTRZEBOWAŁ ŻEBY PRZYGOTOWAĆ KANAPKĘ?
6) ROBIMY SAŁATKĘ OWOCOWĄ. JAKIE ZNASZ OWOCE?
7) WYMIEŃ OWOCE, KTÓRYCH NAZWA ZAWIERA GŁOSKĘ (R).
8) CZEGO POTRZEBUJEMY ŻEBY ZROBIĆ HERBATĘ?
9) JEST ZIMA, IDZIEMY DO PRZEDSZKOLA. CO MUSISZ UBRAĆ ŻEBY NIE ZMARZNĄĆ?
III. NAŚLADOWNICTWO
1. Rób dokładnie to, co ja:
1) NAŚLADUJ DŁOŃMI UGNIATANIE CIASTA.
2) NAŚLADUJ RUCHY PRASOWANIA ŻELAZKIEM.
3) NAŚLADUJ PICIE ZE SZKLANKI I POŁYKANIE .
4) NAŚLADUJ PALCAMI PRZYPINANIE KLAMEREK NA SZNURZE Z PRANIEM.
2. Zabawa muzyczno - ruchowa: "Rób dokładnie to, co ja"
https://www.youtube.com/watch?v=JS1VXZn-cgk
3. Piosenka: "Pomogę mamusi"
https://www.youtube.com/watch?v=Bx18oNuUcDw
VI. ZABAWY ROZWIJAJĄCE SŁUCH FONEMATYCZNY
1.Zabawa co słychać w domu?
- dziecko z zasłoniętymi oczami ma odgadnąć odgłosy różnych dźwięków wytwarzanych przez przedmioty znajdujące się w domu; np. suszarka , przelewanie wody, fasola w słoiczku, szelest papieru, uderzanie młotka, itp.; prezentujemy dziecku przedmioty i odgłosy,jakie one wydają, następnie zawiązujemy dziecku oczy i pytamy co słyszy?
2. Pokaż literkę, powiedz co słyszysz na początku wyrazu, który widzisz na obrazku?
- wykorzystane materiały: zestaw kart logopedycznych do ćwiczeń słuchu fonematycznego, różnicowania głosek wargowo-zębowych, dwuwargowych, dźwięcznych i bezdźwięcznych, ćwiczeń małych rączek; materiał wyrazowy: wafle, bańki, farby, pudła, pole, flaming, waga, basen, wałek, fontanna, banan, por, fajka, pączki, baran, wanna;


![Znajdź nas na Facebooku [nowe okno (new window)]](szablony/cartoons/znajdz_nas_na_Facebook.png)