III TYDZIEŃ:

  • Jak rozwijać mowę dziecka? – praktyczne ćwiczenia:

https://view.genial.ly/5e89004559ee3c0df4147ba2/vertical-infographic-timeline-rozwijanie-mowy-dziecka?fbclid=IwAR1GfDJscsdB0CZoAFI7v3KYoUMYoJZ__ciQX31nUWsTag2JfR_6NpIEsbU

  • Utrwalamy prawidłową wymowę głoski R:

https://harmonia.edu.pl/public/assets/EDUKACJA%20W%20DOMU/%C4%86WICZENIA%20LOGOPEDYCZNE/P%20i%20B%20na%20us%C5%82ugach%20g%C5%82oski%20R.pdf

  • Małe i duże języczka podróże - ćwiczenia buzi i jezyka:

https://harmonia.edu.pl/public/assets/EDUKACJA%20W%20DOMU/%C4%86WICZENIA%20LOGOPEDYCZNE/Ma%C5%82e%20i%20du%C5%BCe%20j%C4%99zyczka%20podr%C3%B3%C5%BCe.pdf

  • Coś dla rodziców-Dlaczego warto grać z dziećmi w gry planszowe?

https://wiechowski.znadplanszy.pl/2014/09/19/powody-dla-ktorych-warto-grac-w-gry-planszowe-z-dziecmi/?fbclid=IwAR1O3988N_sOAl6UNfMkJHOCRmpi6nB7b_PzHywS9vCFqN-4up2PKr55MBY

  • Gra planszowa do wydruku:

Na_wsi_-  gra planszowa

_____________________________________________________________________________

II TYDZIEŃ:

  • utrwalamy prawidłową artykulację głosek szumiących,

  • różnicujemy głoski szumiące i syczące,

  • doskonalimy słuch fonematyczny. Gimnastyka buzi i języka – przygotowanie do prawidłowej wymowy głoski R;

     

  1. Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski Sz w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.

Gra „Kółko/ krzyżyk” mogę być inspiracją do tworzenia wspólnie z dzieckiem własnych gier. Robimy schemat 3 X 3 kratki w wklejamy obrazki z ćwiczoną kolejną głoską np. cz,ż,dż lub każdą inną ...

 

 

    2. Różnicowanie głosek SZ i S –"Szale czy sale?"

 

Głoskowanie

Co to są głoski?

   Nauka głoskowania to bardzo ważny etap w przygotowaniu do nauki czytania. To nic innego jak ćwiczenie słuchu fonematycznego, to dzielenie wyrazów na głoski, czyli pojedyncze dźwięki, które dziecko jest w stanie usłyszeć. Dobrze, aby każdy rodzic uczący w domu dziecko głoskowania zdawał sobie z tego sprawę.

  Podczas nauki głoskowania warto jak zawsze i przy wszystkim zacząć od prostych 2-3 głoskowych wyrazów, np.:

  • d-o-m,

  • s-o-k,

  • r-o-k,

  • o-k-o,

  • n-o-s,

  • m-r-o-k,

  • s-m-o-k,

  • n-o-c.

  Dodatkowo ćwiczmy z dzieckiem zarazem analizę jak i syntezę słuchową, np. rodzic mówi wyraz nos, a dziecko głoskuje n-o-s – to jest analiza słuchowa wyrazów. Lub rodzic głoskuje n-o-s, a dziecko mówi nos – to jest synteza słuchowa wyrazów.

  Kolejny ważny problem pojawia się w trakcie głoskowania podczas występowania w wyrazie głoski „i”. Przed spółgłoską kiedy występuje zmiękcza spółgłoskę poprzedzającą i jest samodzielną głoską, np.:

  • p’-i-s-t-o-l-e-t (pistolet),

  • w’-i-d-ł-y (widły),

  • A-l’-i-n-a (Alina).

I” przed samogłoską nie jest samodzielną głoską, a jedynie zmiękcza poprzedzającą spółgłoskę, np.:

  • m’-o-t-ł-a (5 głosek), ale m-i-o-t-ł-a (6 liter),

  • w’-e-r-t-a-r-k-a (8głosek), ale w-i-e-r-t-a-r-k-a (9 liter),

  • p’-o-s-e-n-k-a (7 głosek), ale p-i-o-s-e-n-k-a (8 liter).

Zatem jak głoskujemy, oto przykłady:

liczba liter: liczba głosek:

  • rzeczka r-z-e-c-z-k-a (7) rz-e-cz-k-a (5)

  • brzuszek b-r-z-u-s-z-e-k (8) b-rz-u-sz-e-k (6)

  • porzeczka p-o-r-z-e-c-z-k-a (9) p-o-rz-e-cz-k-a (7)

  • chrzan c-h-r-z-a-n (6) ch-rz-a-n (4)                                                                                    bracia b-r-a-c-i-a (6) b-r-a-c’-a (5)

1.Wysłuchiwanie głosek w wyrazach "Co słyszysz?":
a) na początku wyrazu – w nagłosie:

  • Ala, Ola, Ula, Ela, osa, ule, ekran, auto, sowa, rak, buda, sok, fajka, cena, zebra, rok, guma, waga, tort, mak, łania, buty, nora, kasa.

b) w środku wyrazu – w śródgłosie:

  • noc, koc, kot, tak, las, osa, żuk, dom, nos, pół, byk, sok, bar, rok, bat, bób, bór, bok, bis, bus, tuż, tik, mak, sos, łan, pas, dym, Jan.

c) na końcu wyrazu – w wygłosie:

  • las, kwiat, dom, ziemniak, sok, chrzan, len, burak, lok, pomidor, pole, osa, drewno, sala, rzeka, lato, słońce, koce, lalka, kosze, domy.

2. Zgadnij jaki to wyraz:

a) metoda sylabowa:

  • bu-ty, ka-wa, za-ku-py, sza-fa, dra-bi-na, sa-ła-ta, ło-pa-ta, ka-na-pa, pa-ra-sol, ja-go-da, ry-ba, sa-mo-lot, mu-cha.

b) metoda głoskowa:

  • d-o-m, d-y-m, o-k-o, s-o-k, l-o-k, l-o-d-y, b-u-t-y, w-o-d-a, w-a-g-a, s-a-ł-a-t-a, b-a-l-o-n, b-u-r-a-k, m-a-k.

3. Ćwiczenia słuchowe w rozróżnianiu wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską - zmiana znaczenia wyrazu. Powiedz jaką głoską różnią się te pary wyrazów, np: lody – loty,

  • domek – Tomek,

  • pasek – piasek,

  • gapa – kapa,

  • dama – tama,

  • koza – kosa,

  • bal-pal,

  • bąk – pąk,

  • kasa – kasza,

  • kos – kosz,

  • bułka – półka,

  • rak-lak,

  • góra – kura,

  • rok-lok,

  • kos – kosz,

  • sale-szale.

4. Domino fonetyczne. Dziecko zaczyna następny wyraz od takiej głoski jaką kończył się wyraz poprzedni, np:

  • noc – cukier- rak – kret – termometr, itd.

Ćwiczenia słuchu fonematycznego

 

SŁOŃCE I BŁYSKAWICA

Słońce w chmurce –błyskawica:

Przeciwieństwo i różnica.

Gdy usłyszysz ton wysoki,

to podskakuj, gdzie obłoki.

Gdy usłyszysz mocny ton,

to szybciutko gdzieś się schroń

Teraz skup się, skup się już,

dźwięk się zbliża, jest tuż-tuż!

 

Zabawa ze szklankami i wodą

1. Przed zabawą przygotowujemy dwie szklanki. Do jednej na-lewamy dużo wody, drugą zostawiamy pustą. Gdy uderzymy o pełną szklankę (np. metalową łyżeczką), zabrzmi ton niższy, gdy uderzymy o pustą – zabrzmi ton wyższy.

2. Rodzic recytuje wiersz stukając na przemian o szklanki.

3. Po wypowiedzeniu pierwszej części rymowanki prosi, aby dziecko słuchało, jaki ton zagra i jaki ruch ma wykonać: czy podskakiwać na paluszkach, czy schować się i ukucnąć.

 

Ćwiczenia pionizacji języka i przygotowujące do wymowy głoski [r]:

  Rodzicom, którzy mają problem z prawidłowym wykonaniem ćwiczeń zapraszam do obejrzenia filmu, jak ćwiczyć język do wywołania głoski [r]:       https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI