III TYDZIEŃ:
- Jak rozwijać mowę dziecka? – praktyczne ćwiczenia:
- Utrwalamy prawidłową wymowę głoski R:
- Małe i duże języczka podróże - ćwiczenia buzi i jezyka:
- Coś dla rodziców-Dlaczego warto grać z dziećmi w gry planszowe?
- Gra planszowa do wydruku:
- Na_wsi_- gra planszowa
_____________________________________________________________________________
II TYDZIEŃ:
-
utrwalamy prawidłową artykulację głosek szumiących,
-
różnicujemy głoski szumiące i syczące,
-
doskonalimy słuch fonematyczny. Gimnastyka buzi i języka – przygotowanie do prawidłowej wymowy głoski R;
- Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski Sz w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.
Gra „Kółko/ krzyżyk” mogę być inspiracją do tworzenia wspólnie z dzieckiem własnych gier. Robimy schemat 3 X 3 kratki w wklejamy obrazki z ćwiczoną kolejną głoską np. cz,ż,dż lub każdą inną ...
2. Różnicowanie głosek SZ i S –"Szale czy sale?"
Głoskowanie
Co to są głoski?
Nauka głoskowania to bardzo ważny etap w przygotowaniu do nauki czytania. To nic innego jak ćwiczenie słuchu fonematycznego, to dzielenie wyrazów na głoski, czyli pojedyncze dźwięki, które dziecko jest w stanie usłyszeć. Dobrze, aby każdy rodzic uczący w domu dziecko głoskowania zdawał sobie z tego sprawę.
Podczas nauki głoskowania warto jak zawsze i przy wszystkim zacząć od prostych 2-3 głoskowych wyrazów, np.:
-
d-o-m,
-
s-o-k,
-
r-o-k,
-
o-k-o,
-
n-o-s,
-
m-r-o-k,
-
s-m-o-k,
-
n-o-c.
Dodatkowo ćwiczmy z dzieckiem zarazem analizę jak i syntezę słuchową, np. rodzic mówi wyraz nos, a dziecko głoskuje n-o-s – to jest analiza słuchowa wyrazów. Lub rodzic głoskuje n-o-s, a dziecko mówi nos – to jest synteza słuchowa wyrazów.
Kolejny ważny problem pojawia się w trakcie głoskowania podczas występowania w wyrazie głoski „i”. Przed spółgłoską kiedy występuje zmiękcza spółgłoskę poprzedzającą i jest samodzielną głoską, np.:
-
p’-i-s-t-o-l-e-t (pistolet),
-
w’-i-d-ł-y (widły),
-
A-l’-i-n-a (Alina).
„I” przed samogłoską nie jest samodzielną głoską, a jedynie zmiękcza poprzedzającą spółgłoskę, np.:
-
m’-o-t-ł-a (5 głosek), ale m-i-o-t-ł-a (6 liter),
-
w’-e-r-t-a-r-k-a (8głosek), ale w-i-e-r-t-a-r-k-a (9 liter),
-
p’-o-s-e-n-k-a (7 głosek), ale p-i-o-s-e-n-k-a (8 liter).
Zatem jak głoskujemy, oto przykłady:
liczba liter: liczba głosek:
-
rzeczka r-z-e-c-z-k-a (7) rz-e-cz-k-a (5)
-
brzuszek b-r-z-u-s-z-e-k (8) b-rz-u-sz-e-k (6)
-
porzeczka p-o-r-z-e-c-z-k-a (9) p-o-rz-e-cz-k-a (7)
- chrzan c-h-r-z-a-n (6) ch-rz-a-n (4) bracia b-r-a-c-i-a (6) b-r-a-c’-a (5)
1.Wysłuchiwanie głosek w wyrazach "Co słyszysz?":
a) na początku wyrazu – w nagłosie:
-
Ala, Ola, Ula, Ela, osa, ule, ekran, auto, sowa, rak, buda, sok, fajka, cena, zebra, rok, guma, waga, tort, mak, łania, buty, nora, kasa.
b) w środku wyrazu – w śródgłosie:
-
noc, koc, kot, tak, las, osa, żuk, dom, nos, pół, byk, sok, bar, rok, bat, bób, bór, bok, bis, bus, tuż, tik, mak, sos, łan, pas, dym, Jan.
c) na końcu wyrazu – w wygłosie:
-
las, kwiat, dom, ziemniak, sok, chrzan, len, burak, lok, pomidor, pole, osa, drewno, sala, rzeka, lato, słońce, koce, lalka, kosze, domy.
2. Zgadnij jaki to wyraz:
a) metoda sylabowa:
-
bu-ty, ka-wa, za-ku-py, sza-fa, dra-bi-na, sa-ła-ta, ło-pa-ta, ka-na-pa, pa-ra-sol, ja-go-da, ry-ba, sa-mo-lot, mu-cha.
b) metoda głoskowa:
-
d-o-m, d-y-m, o-k-o, s-o-k, l-o-k, l-o-d-y, b-u-t-y, w-o-d-a, w-a-g-a, s-a-ł-a-t-a, b-a-l-o-n, b-u-r-a-k, m-a-k.
3. Ćwiczenia słuchowe w rozróżnianiu wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską - zmiana znaczenia wyrazu. Powiedz jaką głoską różnią się te pary wyrazów, np: lody – loty,
-
domek – Tomek,
-
pasek – piasek,
-
gapa – kapa,
-
dama – tama,
-
koza – kosa,
-
bal-pal,
-
bąk – pąk,
-
kasa – kasza,
-
kos – kosz,
-
bułka – półka,
-
rak-lak,
-
góra – kura,
-
rok-lok,
-
kos – kosz,
-
sale-szale.
4. Domino fonetyczne. Dziecko zaczyna następny wyraz od takiej głoski jaką kończył się wyraz poprzedni, np:
-
noc – cukier- rak – kret – termometr, itd.
Ćwiczenia słuchu fonematycznego
SŁOŃCE I BŁYSKAWICA
Słońce w chmurce –błyskawica:
Przeciwieństwo i różnica.
Gdy usłyszysz ton wysoki,
to podskakuj, gdzie obłoki.
Gdy usłyszysz mocny ton,
to szybciutko gdzieś się schroń
Teraz skup się, skup się już,
dźwięk się zbliża, jest tuż-tuż!
Zabawa ze szklankami i wodą
1. Przed zabawą przygotowujemy dwie szklanki. Do jednej na-lewamy dużo wody, drugą zostawiamy pustą. Gdy uderzymy o pełną szklankę (np. metalową łyżeczką), zabrzmi ton niższy, gdy uderzymy o pustą – zabrzmi ton wyższy.
2. Rodzic recytuje wiersz stukając na przemian o szklanki.
3. Po wypowiedzeniu pierwszej części rymowanki prosi, aby dziecko słuchało, jaki ton zagra i jaki ruch ma wykonać: czy podskakiwać na paluszkach, czy schować się i ukucnąć.
Ćwiczenia pionizacji języka i przygotowujące do wymowy głoski [r]:
Rodzicom, którzy mają problem z prawidłowym wykonaniem ćwiczeń zapraszam do obejrzenia filmu, jak ćwiczyć język do wywołania głoski [r]: https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI


![Znajdź nas na Facebooku [nowe okno (new window)]](szablony/cartoons/znajdz_nas_na_Facebook.png)